وبلاگ تخصصی پزشکی

  • ۰
  • ۰

بزرگ کردن سینه (ماموپلاستی) عملی جراحی است که در آن از پروتز برای تغییر اندازه و شکل سینه استفاده می‌شود. پروتز سینه برای سینه‌ هایی برجسته‌ تر یا جبران کاهش حجم ناشی از کاهش وزن، بارداری یا افزایش سن به کار برده می‌شود.

در سال های اخیر، عمل های زیبایی و پروتز زیاد شده است. از جمله این جراحی ها می توان به بزرگ کردن سینه با پروتز سینه یا تزریق ژل و تزریق چربی به سینه اشاره کرد . جراحی پروتز سینه شایعترین عمل جراحی زیبایی بر روی پستان ها می باشد. بر طبق مطالعات انجام شده میزان رضایت بیماران بعد از انجام این عمل بسیار بالا می باشد و انجام جراحی پروتز سینه باعث بهبود روابط زناشویی نیز شده است.

از جراحی پروتز سینه می‌توان برای خوش فرم و گرد کردن سینه و اصلاح عدم تقارن سینه و ترمیم پس از سرطان سینه نیز بهره برد. جراح زیبایی معمولاً با توجه به اهداف بیمار و نتایج معاینات به وی پیشنهاد می‌کند تا علاوه بر بزرگ کردن سینه عمل لیفت سینه یا ماستوپکسی (بالا بردن سینه) را نیز انجام دهد.


مشاوره پیش از عمل پروتز سینه

جراح و بیمار باید به این درک متقابل برسند که سایز ونوع پروتز صرفا براساس تمایل وخواسته بیمار انتخاب نمی شود، بلکه در این انتخاب عواملی نظیر ابعاد پستان وخصوصیات بافتی آن نیز دخالت دارند. در جلسه مشاوره عکس پروتز سینه و خصوصیات فیزیکی بیمار بررسی می شود همچنین در مورد انواع پروتز سینه صحبت می شود و توضیح داده می شود که خصوصیات بدنی و بویژه بافتی پستان فرد چه تاثیراتی را می تواند بر روی انواع پروتزها داشته باشد. ثابت شده است که مشارکت بین جراح و بیمار در انتخاب پروتز و مراقبت های بعد از عمل، باعث افزایش رضایت مندی بیمار ودر مجموع بهبود نتایج زیبایی عمل می شود.


انواع پروتز سینه

پروتزهای سینه به دونوع کلی تقسیم می شوند.

1)گرد یا round

موارد کاربرد پروتزهای گرد سینه عبارتند از:

  • افرادی که دوست دارند سینه هایشان برجسته تر بنظر برسد( بیشتر از حد نرمال)
  • پوشش بافت نرم خوب داشته باشند و شکل اولیه پستان انها خوب باشد.
  • جراحی اصلاحی یا revision ( در موارد تغییر پروتز، انقباض کپسولی، پارگی پروتز و چرخش پروتز)
  • چرخش تکرار شونده پروتز

2) آناتومیکال یا قطره اشکی

مواردکاربرد پروتزهای قطره اشکی سینه عبارتنداز:

  • افرادی که نمای طبیعی می خواهند و بافت پستان انها خیلی کم است یا اصلا بافت پستان ندارند.
  • سینه های تخت و بدون شکل یا افرادی که پوشش بافت نرم انها خیلی کم می باشد.
  • کسانی که دچار constricted lower pole یا دفورمیتی tuberous پستان می باشند.
  • عدم تقارن ساده یا پیچیده
  • پتوز یا شلی قسمت تحتانی پستان


جنس پروتزسینه

انتخاب جنس پروتز سینه بر اساس آناتومی بیمار و تمایل شخصی وی انجام می شود و در جلسه مشاوره قبل از عمل مزایا و معایب هر کدام به بیمار توضیح داده می شود. به طور کلی پروتزها یا به صورت ژلی بوده و یا به صورت آب نمکی می باشند


مزایای پروتزهای سینه آب نمکی( سالین)

  • برش کوچکتر
  • نیاز به مانیتورینگ کمتر
  • هزینه کمتر

معایب پروتزهای سینه آب نمکی

  • افزایش ریسک چین خوردگی و قابل لمس شدن
  • در لمس غیرطبیعی تر می باشند
  • با گذشت زمان اثرات بیشتری روی بافت می گذارند
  • احتمال خالی شدن خودبخود

مزایای پروتزهای ژلی( سیلیکونی)

  • احتمال چین خوردگی و لمس شدن کمتر
  • خطر خالی شدن خودبخود وجود ندارد
  • در لمس طبیعی تر می باشند

معایب پروتزهای ژله ای( سیلیکونی)

  • نیاز به مانیتورینگ ام ار ای در صورت لزوم
  • پارگی بدون علامت
  • هزینه کمی بیشتر
  • برش کمی بزرگتر


انتخاب بهترین سایز مناسب پروتز سینه

انتخاب بهترین سایز پروتز سینه بسیار مهم می باشد زیرا نتایج دراز مدت مهمی را خواهد داشت و در فرم سینه های شما تاثیرگذار می باشد . سایز پروتزی را انتخاب نمایید که علاوه بر ایجاد برجستگی لازم، مشکلی را بعد از جراحی برای شما ایجاد نکند.


نکات قابل توجه در انتخاب سایز مناسب پروتز سینه

مشاوره و صحبت با جراح قبل ازپروتز سینه
یک جراح ماهر و با تجربه می تواند تصمیم درستی در این رابطه داشته باشد

علایق خود و ظاهرایده ال  شما بعد از پروترسینه
مطابقت اندازه و سایز سینه با طرز زندگی فرد
تناسب داشتن سایز سینه ها با اندام کلی بیمار
بهتر است بیش از اندازه به سایز و اندازه سینه های  خود توجه نداشته باشید و بتوانید  در جلسه قبل ازجراحی  پروتز سینه معیارها و علایق خود را با جراح خود در میان بگذارید تا در طی جراحی پروتز سینه جراح بتواند شما را به علایق و خواسته هایتان برساند .


محل برش‌ های پروتز سینه

برای قرار دادن پروتز درسینه از چند برش مختلف استفاده می‌شود. برش زیر سینه رایج‌ ترین برش مورد استفاده است که در زیر سینه در امتداد خط سینه ایجاد می‌شود. ایمپلنت یا پروتز سینه را می‌توان از طریق برش زیر بغل یا برش در امتداد هاله، یعنی ناحیه رنگی اطراف نوک سینه نیز وارد بدن کرد. تحت شرایطی خاص امکان دارد برای قرار دادن پروتز سینه برش در ناحیه ناف ایجاد شود.


محل قرار دادن پروتز سینه

پروتز سینه یا به صورت مستقیم زیر بافت سینه قرار داده می‌شود یا زیر عضله پکتورالیس دیواره قفسه سینه قرار داده می‌شود. امروزه اکثر پروتزها زیر این عضله قرار می‌گیرد. متخصصان کلینیک بهترین دکتر پروتز سینه در مورد روش بزرگ کردن سینه و محل جایگذاری پروتز سینه با بیمار تبادل نظر می‌کنند.


مراقبت های پس از جراحی

مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه را باید جدی بگیریم، هنگام ترخیص برای بیمار، مسکن و آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود. بیمار می تواند روز اول بعد از عمل، پانسمان را برداشته و در صورت تمایل استحمام کند.

همچنین به بیمار توصیه می شود در هفته اول بعد از عمل رانندگی نکند و محدودیت حرکتی دستها را رعایت کند

توصیه می شود در چند هفته اول بعد از عمل از خوابیدن روی شکم خودداری شود.

اولین معاینه کنترل 3 تا 5 روز بعد از عمل انجام می شود و در صورتی که در معاینه کنترل هر گونه شکی در مورد بالا قرار گرفتن پروتز وجود داشته باشد از نوار مخصوص (Elastic Wrap) استفاده می کنند که دور تا دور قسمت بالایی قفسه بسته می شود و جهت ایجاد فشار به سمت پایین ضروری است.

بیشترین ورم ناشی از عمل طی 3 تا 5 هفته فروکش می کند.

حساسیت بافت ها به ویژ ه در لمس ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

معاینات کنترل بعدی 4 تا 6 هفته، 3 ماه و یک سال بعد از عمل انجام می شود و بعد از آن لازم است بیماران هر چند سال یکبار کنترل شوند.


عوارض و خطرات پروتز سینه

انقباض کپسولی یکی از عوارض پروتز سینه است که گاهی باید برای آزاد کردن آن و یا برداشتن پروتز جراحی مجدد انجام شود. در صورت پاره شدن (ترکیدن پروتز سینه) پروتز نیز بیمار باید برای برداشتن یا تعویض پروتز دوباره تحت عمل جراحی قرار بگیرد. خونریزی، عفونت، جایگذاری نامناسب پروتز، موج‌دار شدن سینه و تغییر حس دائمی در نوک پستان و یا دیگر بخش‌های سینه از جمله عوارض پروتز سینه محسوب می‌شود.


عوارض پروتز سینه بر روی شیر دهی

همان طور که گفته شد اگر برش در پروتز سینه بر دور هاله سینه ایجاد شود ممکن است یک یا چند مجاری شیر دهی مسدود شود و ننتوانید به طور مناسبی به فرزند خود شیر دهید ولی این نوع برش بسیار محدود می باشند و اکثر جراحان پلاستیک ماهر و توانا در زیر عضله و یا روی عضله سینه پروتز را قرار می دهند تا بانوان عزیز مشکلی با شیر دهی نداشته باشند.
یکی دیگر از سوالاتی که معمولا در عوارض پروتز سینه بر روی شیر دهی مطرح می شود این است که آیا این امکان وجود دارد تا مواد پروتزی به داخل شیر مادر راه پیدا کنند و وارد بدن نوزاد شود. پاسخ منفی می باشد. تحقیقات نشان داده است که در شیر بانوانی که پروتز سینه انجام داده اند ، هیچ ماده مضری وجود ندارد و تفاوتی بین شیر مادران با پروتز سینه و مادران دیگر وجود ندارد.


نکاتی که پیش از جراحی لازم است بدانید

لازم است به نکات زیر دقت داشته باشید:


1- شاید با یک بار عمل کردن به نتیجه دلخواه نرسید

حدود 25 درصد از زنانی که سینه های خود را پروتز می کنند، پس از 10 سال باید دوباره این عمل را تکرار کنند. زیرا این پروتز دایمی نیست و طول عمر پروتز سینه محدود است و به ترمیم نیاز دارد. پروتز در طول چند سال شکل و فرم اصلی خود را از دست می دهد. بارداری، اضافه یا کم شدن وزن و فاکتورهای دیگری نیز در تسریع این فرایند تاثیر دارند. حتما باید به تاریخ انقضا پروتز سینه توجه داشت و درمحدوده بازه زمانی مشخص شده توسط متخصص پروتز، مراجعه کرد.


2- هزینه جراحی بیشتر از تصور است

عمل جراحی سینه توسط جراح، هزینه های جانبی متعددی دارد که قیمت تمام شده آن با آن چه حدس می زنید خیلی فرق دارد. البته قیمت پروتز سینه بر اساس پزشک، بیمار و کشور و شهری که انجام می شود، متغیر است. برخی جراحی ها مدت طولانی تری به مراقبت و تحت نظر بودن نیاز دارند و همین موجب افزایش هزینه ها می شود.


3- جراحی سینه به 5 تا 7 روز مرخصی نیاز دارد

پس از عمل پروتز سینه باید 5 تا 7 روز در خانه استراحت کنید تا به طور کامل خوب شوید. در طول این مدت به هیچ عنوان نباید کار کنید و تقریبا به استراحت مطلق نیاز دارید.


4- پروتز هرگز مانند سینه واقعی نیست و مصنوعی بودن آن کاملا حس می شود

با اینکه پروتزهای سیلیکونی به سینه واقعی خیلی شباهت دارند اما به هر صورت ساخته دست بشر هستند و نمی توانند حالت و بافت طبیعی داشته باشند. البته پروتزهایی که زیر سینه اصلی فرد قرار داده می شوند، بیشتر طبیعی هستند و مصنوعی بودنشان دیده نمی شود.


5- به یکباره نمی توانید سینه کوچک را خیلی بزرگ کنید

اگر سینه های خیلی کوچکی داریذ، انتظار نداشته باشید با یک بار جراحی زیبایی به سایز بزرگ برسید. باید واقع‌گرا باشید و یک روند منطقی را دنبال کنید. بدن و پوست برای تغییر حالت خود به زمان نیاز دارد.


روش تزریق چربی در سینه یا تزریق ژل در سینه‌ها جایگزین پروتزسینه

برای بهبود فرم و سایز سینه‌ها یا هر گونه عدم تقارن یا بدشکلی سینه ها روش تزریق چربی در سینه هم قابل تامل است که در این روش با استفاده از دستگاه لیپوساکشن با فشار کم، از ناحیه ای دیگر از بدن، مقداری چربی برداشته می‌شود .سپس این چربی استخراج شده با سالین پاکسازی میشود و در نواحی از سینه که برجستگی کمتری دارند تزریق می‌شود. این تکنیک دارای خطرات و محدودیت‌هایی است، اما در صورتی که بیمار شرایط مناسب برای این عمل را داشته باشد و کاندید خوبی برای این عمل باشد،ایمن و نتایج آن بسیار رضایت‌بخش خواهد بود .از روش تزریق ژل هم برای بزرگ کردن و حجیم کردن سینه نیز بهره میبرند .


6- بزرگ یا کوچک کردن سینه روی شیر دادن تاثیر منفی دارد

به این نکته توجه داشته باشید به زنانی که اندازه سینه خود را بزرگ یا کوچک کرده اند، توصیه می شود از سینه خود به فرزندشان شیر ندهند. این ریسک وجود دارد که لوله شیررسان به سینه قطع شده باشد.


7- اگر پیشینه خانوادگی در سرطان سینه دارید، پروتز نکنید

اگر سابقه خانوادگی شما بد است و افرادی سرطان سینه داشته اند، توصیه می کنیم به هیچ عنوان پروتز سینه را انجام ندهید زیرا خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.


  • ۹۶/۱۲/۰۶
  • sima azizi

نظرات (۱)

  • Hossein daghagheleh
  • ســـــــــلام


    خسته نباشید.


    سایت شما عالی


    به سایت ما هم  سربزنید خوشحال میشیم!!!


    نظر بدید ذوق زده میشیم!!!


    ما رو پیوند کنید فداتون میشیم!!!


    دنبال کردید عاشقتون میشیم!!!
     

    منتظر حضور گرم تان هستیم در : nojavan-iran.blog.ir


    ((توجه ))
    اگر شما درخواست ما را انجام دادید.
    اگر خواستید ماهم به همین درخواست عمل میکنیم.
    از طریق نظر دادن به ما بگوید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی